Marknadsföring via epost

Marknadsföring via epost är underskattat. Kanske känns ordet nyhetsbrev förlegat men faktum är att läsfrekvensen på nyhetsbrev fortfarande är ofattbart hög. Högre än vad man tror. Nyhetsbrev är ett enkelt och kostnadseffektivt marknadsföringssätt, men du kan använda nyhetsbrev mer än till marknadsföring. Nyhetsbrev har en massa fördelar inte minst att hålla kontakten med sina kunder och ständigt påminna om att ert företag är att räkna med. Men du kan också använda mail som en metod att skicka bekräftelse till dina kunder om att ni finns eller har något de letar efter.

Men att skicka ut brev via egen domän till flera mottagare är inte att rekommendera, det ger heller inte intrycket av att vara särskilt seriöst. Personligen blir jag arg över att få mail där jag kan se samtliga på mottaglista. Det är till och med oförskämt. Jag som konsument ger nämligen inte ut min mailadress till vem som helst med anledning till att jag inte vill komma i fel register och få så kallade spam. Därför ska man vara väldigt försiktig med att skicka ut såväl dålig information, för många nyhetsbrev under kort period och skicka med epostadresser till flera mottagare.

Vad skiljer då spam/massreklam från seriösa nyhetsbrev?
Nyhetsbrevet ska vara riktat till dig. Innehålla matnyttiga erbjudanden som känns personliga, de ska alltså ha kännedom om dig som målgrupp. Innehållet ska väcka intresse eller ge upphov till ny information. Ett nyhetsbrev kan innehålla nyheter om nya tjänster eller produkter som beskriver målgruppens behov.

Hur kommer man ingång med nyhetsbrev?
Det finns flera tjänster på marknaden där du kan få hjälp med att nå ut med dina nyhetsbrev. I Rule.se kan du skapa mallar som alltid garanterar samma utseende på dina nyhetsbrev så att dina mottagare lär sig att känna igen dig som avsändare. Du kan få tips av på Rule.se blogg
Har kan du läsa 5 triggermail som stöttar din marketing automation.